Elk jaar groeien de uitdagingen voor scholen wat betreft klimaat en luchtkwaliteit: hitte-golven, pollen, bosbrandrook, stedelijke vervuiling — ze bedreigen de gezondheid, het comfort en de leerprestaties van leerlingen. In sommige regio’s hebben zomerse hitte en slechte ventilatie zelfs geleid tot tijdelijke schoolsluitingen.

Tijdens het healthRiskAdapt Consortium in Lyon presenteerden VFA, TNO en Lucam samen een visie die verder gaat dan standaard ventilatie: een geïntegreerd, toekomstbestendig systeem dat luchtkwaliteit, comfort én energie-efficiency combineert.
Terwijl publieke discussies zich meestal nog richten op eenvoudige CO₂-reductie of post-COVID-hygiëne, kiest het SchoolVent-project voor een veel ambitieuzere aanpak: het herontwerpt hoe klaslokalen schoon, veilig en veerkrachtig kunnen blijven in een tijd van hitte, vervuiling en een veranderend klimaat.
In een gezamenlijk interview legden de drie partners — wetenschappers, technologen en engineers — uit hoe hun samenwerking onderzoek verbindt met real-world innovatie. Maar weinig projecten laten zo helder zien hoe gedeelde ambitie en multidisciplinaire samenwerking tot tastbare doorbraken leiden in onderwijs en gezondheid.

Omdat dit onderwerp onderbelicht blijft, wil dit interview inzicht geven in de wetenschap, technologie en engineering achter SchoolVent, en laten zien hoe de samenwerking tussen TNO, VFA en Lucam tot stand kwam — van de eerste prototypes tot grootschalige pilots in Europese scholen.








